CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 8, 2013

Bleh x org dewasa ade Teddy Bear?

intn wat tjuk nie.. sbb intn sendiri ade teddy bear.. serius.. spe xsyg teddy bear die?? nk2 org special bg kat kte kn.. k bye.. ha..ha.. 

de seorg shbt intn yg prihatin nie kate kat intn, dr ape yg die ade bce, kate2 hikmah dr seorg ustaz nie, haram org dewasa (dh akhil baliqh) memiliki ank ptung / teddy bear..

btul ker??? k intn pun dh cm sedih.. cm confuse.. then intn pun tnye lh pendpt kpd beberapa shbt yg len.. antara nyer :- so 2 lh pendpt2 shbt intn.. klu antum ade pendpt yg len share kat intn yerk... syukran... :)

KENZO : sy x tau kesahihannya tp ada ustaz2 n ulama ckp x bole nty malaikat x masuk rumah bkn haram rasanya tp dilarang

OPIE : hehee.. sy xnak bercakap tanpa hujah..kuatir sy tersilap atau 'memandai2' Menurut pengarang kitab Rawi’ al-Bayan fi tafsir ayat al-ahkam minal Quran, ada patung yang dibenarkan oleh Islam iaitu:

Apabila tidak membabitkan struktur badan sempurna. Ini satu kemudahan untuk kedai menjual pakaian supaya dapat meletakkan patung yang tidak mempunyai anggota badan sempurna untuk tujuan memperagakan pakaian .
Ia bukanlah merujuk kepada manusia dan binatang, seperti pokok, sungai dan robot. Ini disebabkan kejadian atau ciptaan seperti ini dibenarkan oleh Nabi SAW seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas dalam penjelasannya, yang bermaksud: “Jika anda terpaksa membuat lukisan, maka lukiskan gambar pokok, dan apa yang tidak mempunyai roh…(muttafaq ‘alaihi).
Ia adalah permainan yang dimiliki oleh anak-anak, terutama anak perempuan. Ini berpandukan sebuah hadis riwayat Muslim bahawa isteri Nabi iaitu Aisyah dikahwini baginda pada usia tujuh tahun dan Nabi SAW mula tinggal dengannya pada usia sembilan tahun dalam keadaan beliau masih lagi bermain dengan teman-temannya iaitu anak patung.
Jadi kesimpulannya, memiliki patung untuk anak perempuan dan robot yang menjadi koleksi anak lelaki atau golongan dewasa adalah diharuskan.erm..yg tu mukadimah nye.. yg smbungan http://halaqah.net/v10/index.php?topic=6461.0 jika untuk bantal peluk tak mengapa.. tetapi untuk koleksi atau tayangan, maka ia tidak dibenarkan wallahua'lam..

ANIQ : x haram lah cuma malaikat x masuk rumah je.. patung/gambar yg sempurna menyerupai makhluk hidup seperti haiwan dan manusia malaikat x masuk rumah.. kalau patung yg kita mahsyurkan yakni kita tinggikan darjat dia.. maka khurafat atas kita
klu gambar hidup pada baju.. makruh kita pakai.. dan pencipta patung tu.. di akhirat kelak patung tu akan meminta nyawa pada penciptanya.. wallahualam.. ritu ade ceramah dia kata kerat patung tu..

so 2 lh pendpt2 shbt intn.. klu antum ade pendpt yg len share kat intn yerk... syukran... :)

0 comments: